ALMERE – Woensdagochtend zijn er twee verdachten uit Almere aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude. Het gaat om een 19-jarige vrouw en een 21-jarige man. Bij de aanhouding zijn ook communicatiemiddelen in beslag genomen. Een rechercheteam uit Oost-Utrecht is een onderzoek gestart nadat er meerdere aangiften van bankhelpdeskfraude waren binnengekomen. Deze zaken vertoonden overeenkomsten. Slachtoffers werden gebeld door een mannelijke bankmedewerker die hen vertelde dat ze slachtoffer waren van oplichting. Vervolgens kwam er een vrouw aan huis om hun bankpas veilig te stellen, waarna er geld van de bankrekening werd gestolen met de gestolen pinpas.
Het rechercheteam dat gespecialiseerd is in digitale criminaliteit heeft beide verdachten opgespoord. Op woensdagochtend 10 januari zijn de 19-jarige vrouw en 21-jarige man in Almere gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij deze bankhelpdeskfraude. Bij de doorzoeking zijn ook communicatiemiddelen gevonden die mogelijk gebruikt zijn bij het plegen van deze criminaliteit. De verdachten zitten momenteel vast voor verder verhoor. Nader onderzoek moet uitwijzen hoeveel slachtoffers er vermoedelijk zijn en wat het precieze schadebedrag is.
Veel traditionele criminaliteit verplaatst zich naar het digitale domein, zoals vriend-in-nood-fraude, aan- en verkoopfraude, phishing en (bank)helpdeskfraude. Dit heeft een enorme impact op slachtoffers en de maatschappij. Bovendien kent deze vorm van criminaliteit geen grenzen. Met het landelijke actieprogramma Centurion versnelt de politie de aanpak van digitale criminaliteit. De samenwerking tussen de eenheid Oost-Nederland en Midden-Nederland is hier een goed voorbeeld van. Als u denkt slachtoffer te zijn van digitale criminaliteit zoals bankhelpdeskfraude, neem dan contact op met de politie op 0900-8844 of met de fraudehelpdesk.